2.8 La congiunzion
I libri ie fac per i tò tla man, nce tl liet, nce sce n sta decà a aspité la curiera o la ferata. I possa unì sotrissei y danter la plates possen mëter n sënialiber. N possa i scinché o i lascé sun n banch. I possa tumé via per fonz, canche n se ndurmënza sun canape. Pudon platerné laite y i nes lecorda, sce i ie massa nueves y lucënc che on mo da i liejer. L liber ie una de chëla marueies eternes, de chëles che fej pert la roda, l curtel, la sciadon, l martel, la fana. Ma per tan che la tecnologia cëla de mudé si cialé ora cun l e-book, la sustanza dl liber resta for chëla.
La paroles auzedes ora tl test a cueciun ie congiunzions. Scebën che les sibe paroles uetes, chël uel dì zënza n referënt, sce n les tulëssa demez fossa l test deslià. La congiunzions, nfati, coche la preposizions à la funzion de conetifs; l ie chëla paroles che à la funzion de lië adum la pertes defrëntes de n test. La congiunzion à la funzion de lië frases, paroles o grupes de paroles. La possa, perchël, lië paroles de na frasa o frases de na perioda, purtan pro ala strutura logica dl descurs, che ie nsci tlera y da capì.
La congiunzions ie paroles nia mudëntes che ie de bujën per lië elemënc de na proposizion:
Erika y Sonia o proposizions: Lieje y scrije.
Dal pont de ududa dla forma desferenzions:
› la congiunzions scëmples, furmedes da una na parola: y, ma, no, coche, perchël y n.i.
› la congiunzions cumpostes, furmedes da doi o da de plu paroles scrites adum: daviadechël, depona, purempò y n.i.
› la locuzions congiuntives, grupes de doi o de de plu paroles che à la medema funzion de na congiunzion: dal mumënt che, davia che, do che, scebën che y n.i.
Dal pont de ududa dla funzion desferenzions:
› la congiunzions coordinëntes, che lieia elemënc che à l medem valor tla frasa o tla perioda: É cumprà na chëutra mujela y ciauda.
› la congiunzions subordinëntes, che nvieia via n liam de subordinazion danter doi proposizions: L é cherdà su, ajache ne l é nia plu audì.
2.8.1 La congiunzions coordinëntes
La congiunzions y locuzions congiuntives coordinëntes, o coordinatives, lieia elemënc cun l medem valor o cun na funzion sintatica feter unfat. Les possa lië:
- pertes dl descurs che se curespuend te na frasa, coche doi inuemes, doi verbs, doi agetifs y n.i.:
Rita y Monika se ujina.
Ne son nia bon de capì sce te ies stanch o dalascemesté.
- proposizions che te na perioda à l medem valor sintatich:
Ionas ciantova y Marion sunova.
L dirighent ulova che Ionas ciantëssa y che Marion sunëssa.
Aldò de ce sort de liamënt che les nvieia via, desferenzions sies sortes de congiunzions y locuzions congiuntives coordinëntes: copulatives, deslientes, aversatives, corelatives, de cuntlujion y esplicatives.
2.8.2 La congiunzions copulatives
La congiunzions (coordinëntes) copulatives mostra su n liam de “soma” scëmpla y se desferenzieia danter afermatives y negatives.
- La copulativa afermativa ie y:
Dame na sciadon y na furchëta.
- La copulativa negativa ie no:
Ne ue no cërn no pësc.
Ënghe, nce, leprò, mplu y nianca vën cunscidredes congiunzions copulatives, positives o negatives, cun na funzion sëuraprò de njonta permez ala congiunzion y:
La à butà y nce i pesimënc ie a una.
Ne ti l’é nia fat al savëi a Diego y nianca a Claudia.
2.8.3 La congiunzions deslientes, aversatives y corelatives
- La congiunzions (coordinëntes) deslientes, coordinea doi elemënc dla proposizion o dla perioda che se stluj ora l un cun l auter. La plu adurvedes ie o y scenó.
Ues’a n mëil o n pëir?
Spazete, scenó ruveres tert.
- La congiunzions (coordinëntes) aversatives lieia doi paroles o doi proposizions les metan n pert n contraposizion (l ie tert, ma ne n’é nia suenn) o dl dut n contraposizion (l ne svanidlova nia per la suenn, ma per la fam).
I riji fova boni, ma n pue’ massa cuec.
Chëi fonc ne fova nia boni, ma da tuesse.
Coche n vëija da chisc ejëmpli, possa la congiunzion ma dé esprescion a tramedoi valores; mplu possela unì adurveda per cumedé o renfurzé (Silvia ne n’ie nia blòta, ma bela. Ma ce legrëza!). Ma possa nce unì dant al scumenciamënt de na perioda per mudé argumënt o l tò su da nuef (Ma rujenon (ma) de vel’ d’auter...; Ma jon ma inant...).
Na dumanda che n pudëssa se fé, ie sce n possa propi scumencé na frasa cun ma.
Sce ancunton nosc cumpani Peter nzaul ulache nes assan mei aspità de l udëi, bonamënter dijons:
Ma cie fejes’a tu tlo?
Ie pa chësc n fal? Plu da giut univel dit de sci, ma al didancuei ne n’iela nia plu nsci; cun l tëmp se à nravisà ite nce chësta forma per scumencé na frasa. Co ie pa chësc da spieghé?
L se spiega cun l pensier sotntendù: “Tu Peter mësseses pu vester nzaul d’auter y ne vester nia tlo, ajache te stes o te lëures n valgon d’auter.” Ma à perchël purempò n cie zeche, n pensier che va danora: l ie sotntendù, nce sce l ne vën nia dit ora.
- La congiunzions (coordinëntes) corelatives, metudes adum cun doi elemënc, vën adurvedes per auzé ora na relazion: l un cun l auter, danter doi paroles o doi frases coche: nia mé... ma nce..., sibe... che...
Nia mé stlet, ma nce cëre.
Sibe Georg che Leo va a scola cun la roda.
2.8.4 La coordinëntes de cuntlujion y esplicatives
La congiunzions de cuntlujion lieia doi paroles o doi frases; la segonda dà esprescion ala cunseguënza o cuntlujion dla prima.
La congiunzion plu adurveda ie perchël.
Alexander à massa ciaut, perchël se n iel jit a dumbria.
L ie nibl n tiera, perchël ei dat ëuta.
La congiunzions esplicatives (o detlaratives) ie dan na parola o na frasa che spiega chël che ie bele unì dit. La locuzions plu adurvedes ie: miec dit y chël uel dì.
Ëila pierà via doduman, miec dit n juebia.
La ti à sciacà, chël uel dì che l ne n’ie nia passà.
2.8.5 La congiunzions subordinëntes
La congiunzions y la locuzions congiuntives subordinëntes o subordinatives lieia doi proposizions, fajan dainora n liam de subordinazion, a na maniera che da una de chëstes, la rejënta, depënde l’autra, la subordineda.
Elfriede à mpermetù che la se purverà de plu a scola.
rejënta subordineda
L ancunteré doduman davia che duman ne jirei nia a scola.
rejënta subordineda
La congiunzions subordinëntes lieia adum proposizions de n auter livel sinta- tich y ie chëstes:
che, sce, ntan che, dan che, do che, pernanche, nchin che, acioche,
ajache, scebën che, nsci che, tant che, plu che, manco che, sciche sce,
coche, canche, zënza che.
L ie congiunzions subordinëntes che n possa giamië cun paroles che à funzion de averb o de preposizion y che ie medemes tla forma. Per les desferenzië, le- cordete che chësta paroles:
- ie averbs canche les muda n verb o n’autra pert dl descurs, ma ne fej nia dainora n cunliamënt;
- ie preposizions canche les sustën n inuem o n pronom;
- ie congiunzions canche les lieia elemënc te na frasa o te doi frases.
Son stanch y nce dessenà (congiunzion: lieia doi agetifs).
Nes udon do (averb: muda n verb).
Nes udon do l lëur (preposizion: sustën n inuem y ie lieda a n
cumplemënt: do l lëur).
Maieré do avëi mparà (congiunzion: sustën n verb y ie danora a na
subordineda).
2.8.6 La congiunzion che
Che possa avëi la funzion de pronom relatif (mi nëine ie chël berba che udëis cavia) ma nce chëla de congiunzion. L va danora ala frases dependëntes coche la cumpletives, che fej da soget o da argumënt dl verb:
L ne n’ie nia drët che te stes decà zënza fé nia.
L à dit che l ne se la sënt nia.
L ne se rënd nia cont che l fej dl mel a si oma.
La cumpletiva ie na proposizion subordineda che à la funzion de soget o de cumplemënt diret o de aposizion dla rejënta:
L ie bel che te sibes inò tlo.
La proposizions ogetives, sogetives y interogatives indiretes vën nce tlassifichedes coche cumpletives ajache les ie l cumpletamënt che va de bujën per la proposizion rejënta.
Che possa nce jì danora a subordinedes d’uni sort:
Cëla che l ne tome nia (finela).
Maia che la se desfrëida (de gauja).
L ie ruvà che l fova bele tert (temporela).
2.8.7 La congiunzion subordinëntes plu mpurtantes
- Detlaratives: cumpletea l senificat dla proposizion rejënta: che.
L à mpermetù che l scumencerà a lauré.
L te cunvën che te proves de plu.
Chësta fova si minonga che degun fova bon de azeté.
- Interogatives: gëura proposizions che dà esprescion a na dumanda nia dire- ta: sce, canche.
Damandeti sce l à finà y coche l à fat.
Ulësse savëi canche te jires a cësa.
- De gauja: auza ora la rejon ciuldì che l ie suzedù l’azion che vën dant tla rejënta: ajache, davia che, dal mumënt che.
Reste a cësa, ajache muesse mparé.
Davia che ne n’é mo nia finà, ne possi nia me n jì.
Dal mumënt che te la vëijes nsci, ne n’ons plu nia da nes dì.
- Fineles: auza ora l fin, per chël che l vën a se l dé l’azion dla rejënta: acioche, nsci che, a na maniera che, a na moda che.
Dil plu tler, acioche duc te ntënde.
Scrì miec, a na maniera che te sibes bon de liejer.
- Consecutives: dà esprescion ala cunseguënza dl’azion che vën dant tla rejënta; suvënz vëniel dant danora n elemënt tla rejënta: (nsci) ... che, (tan) ... che.
L rujenova tan achiet che deguni ne l ntendova.
- Condizioneles: auza ora la condizion che vën metuda dant ajache l vënie a se l dé l’azion dla rejënta: sce, tantosc che, sce mei che.
Sce la me fossa jita ora, fossi unit.
Tantosc che me spaze, sons bon de ruvé per tëmp y ëura.
- Cunzessives: dà esprescion a na condizion che ie de mpaz, ma purempò iesen boni de arjonjer l resultat de chël che l vën rujenà tla rejënta: scebën che, nce sce.
Scebën che l fova stanch, ovel finà per tëmp y ëura.
Zeche messerala maië, nce sce la ne n’à nia fam.
- Temporeles: auza ora l tëmp, te chël che l vën a se l dé la azion dla rejënta: canche, ntant che, dan che, do che, nchin che, uni iede che.
Canche l fova ruvà, ne fovel mo deguni.
Te messësses jì plu suvënz cun i schi, uni iede che te es manco da fé.
- Aversatives: les va danora a proposizions che porta a na relazion de cuntrast cun la rejënta: ntant sce.
I mëiles ie frësc, i pëires ntant sce ie frec.
- Comparatives: les va danora a proposizions che auza ora n cunfront cun chël che vën dit tla rejënta: tant che.
L ie tan bon de cianté tant che de suné.
É abù bujën de plu tëmp de tant che ësse minà.
- De maniera: les va danora a proposizions che dà esprescion ala maniera de coche l vën a se l dé chël che vën dit tla rejënta: coche, sciche sce, belau che.
Fajëde l lëur coche l ve ie unì spiegà.
L à respundù giut do, sciche sce l ne ëssa nia ulù dé audida.
- De estlujion: les dà esprescion a na estlujion o al nia unì a se l dé de na situazion: zënza che.
L se n fova jit zënza che zachei l ësse udù.
- Ezetuatives: les va danora a proposizions che ncertlea ite l cunzet che vën dit dala rejënta: auter che sce.
Te juderé, auter che sce ne te ares nia bele finà l lëur.
- Limitatives: les va danora a proposizions che ncertlea ite na minonga n cont de chël che vën dit dala rejënta: per chël che, aldò de chël che.
Per chël che sé, se la cavel bëndebò bën a scola.
L ie n roman da plajëi, aldò de chël che me ie unì dit.